12elo/16

Heinätöistä markkinoille

Kesä alkaa kääntyä vahvasti kohti syksyä ja maatilan kiireisin aika alkaa olla takana. Jatkossa siis voidaan nähdä hiukan useammin päivityksiä myös täällä ”virallisilla” sivuillamme.

Heinää saatiin keleistä huolimatta talteen jonkin verran. Laatu tosin osittain kärsi sateista kun yksi pelto jouduttiin paalaamaan hiukan kosteana.

Ensi lauantaina 13.8, eli huomenna, Kukkavuoren isäntäväen löytää Narvan perinnepäivästä jossa olemme markkinoilla käytetyn tervahaudan luona myymässä tuotteitamme, kuten Kannuksia, puukoruja, terva- ja pihkasalvaa jne.

10marras/15

Huomioita ihmisluonteesta. Osa 1

Päivää, arvon lajitoverit.

Aloin tuossa kannusta kasatessani miettimään täysin samanlaista oman ajatuskulun kieroutumaa kahdessa täysin erilaisessa ihmisryhmässä. Tunnustan itsekin sortuneeni tähän, ja todennäköisesti jatkossakin tätä tulen jossain muodossa tekemään.

Otetaan ensin esimerkkitapaus a, olkoon vaikka Sirpa tällä kertaa:

Sirpa harrastaa metsästystä, mutta suhtautuu kriittisesti Islamin mukanaan tuomaan väkivallan lisääntymisen uhkaan. Sirpa puollustaa aseiden omistamista sanomalla ettei aseet tapa, vaan ihmiset. Seuraavassa lauseessa Sirpa sanoo Islamin olevan väkivallan uskonto.

Esimerkki b, täysin toisesta äärilaidasta:

Jonne on vankkumaton aseistakieltäytyjä ja uskoo että aseet ovat syy väkivaltaa ja ne pitäisi kieltää kaikilta. Seuraavassa lauseessa Jonne sanoo Islamia rauhan uskonnoksi, ja että ihmisten tulkinta ja kieroutunu käytös johtaa väkivaltaan, ei itse uskonto.

Huomaatte varmaan tiettyä kaavaa noissa? Kumpikin puollustaa omaa näkemystään sillä, ettei asia itsessään ole paha, vaan ihmisestä itsessään oleva kieroutuma, kasvatus tai muu syy käytöksen häiriöihin aiheuttaa väkivaltaa ja vääryyttä. Kuitenkin toisessa kohtaa ollaan valmiita syyttämään ajatuksetonta ainetta tai sanaa itsessään pahaksi.

Ihminen on kautta historian löytänyt syitä väkivallalle, ja aina kun on tarve ollut, myös löytänyt tavan ja välineet sen toteuttamiseen. Kristinusko on tullut kauaksi ristiretkien ajasta ja sen aiheuttamien ruumiiden määrää voi vain arvailla, mutta eiköhän tuo ruton ja monet muut kulkutaudit ylitä tuhon määrässä. Islamia vielä jotkut ryhmät käyttävät oikeutuksena vihansa purkamiseen. Toivottavasti tuon käytöksen aika on pian ohi.

En myöskään ole tavannut montaa ihmistä (ainotakaan) jonka mielestä keittiöveitset pitäisi kieltää, vaikka niillä tehdään eniten henkirikoksia suomessa. Auto pitäisi ehdottomasti kanssa kieltää jos tälle linjalle lähdetään. Legendan mukaan aikanaan yksi partasuu naulattiin ristille koska hän meni ehdottamaan että olisi kiva olla mukava toisille. Teemmekö me edelleen niin myös täällä länsimaissa? Ihmisen luonteen muuttaminen ei ole helppoa, ei kenellekkään, mutta voisimme aloittaa läheltä: Vaikka siitä oman ihon sisäpuolelta kun sen tyypin kanssa kerran pitäisi väleissä olla koko tämä fyysinen olemassaolo. Samalla pelastasimme ehkä sen tulevan sukupolven, omien jälkeläistemme maailman tuota kiroukselta.

03marras/15

Parisuhdeseksi

Tieteen kuvalehden artikkeli parisuhdeseksin historiasta pisti miettimään asiaa hiukan enemmän.

Tuohon mustasukkaisuuden aikakauden alkamisen ajankohtaan on pakko esittää oma näkemys, kun olen tuosta joskus aikanaan jotain lukenut.

Muistaakseni tekstissä kerrottiin jotakuinkin seuraavaa: Vielä tiiviisti eläneissä kyläyhteisöissä nykyisten pohjoismaiden alueella (joista pari esimerkkiä) tuo oli ainakin osittain hyväksyttyä.
Viikinki ja muissa soturikansoissa joissa miesväki oli pitkään poissa (näissä vallitsi hyvin pitkälti matriarkaalinen hierarkia kylissä) yhtäjaksoisesti, oli täysin hyväksyttyä naisen pitää ”pedinlämmittäjää” joka suojeli pakkaselta ja muilta ulkopuolisilta uhkilta kuten muilta ryösteleviltä kansoilta miesväen poissaollessa.

Kyllä, luitte aivan oikein: naiset johtivat kylää, eikä sillä, kenen poika kukin oli, ollut mitään merkitystä vaan sukulinjat laskettiin aina äidin mukaan. Elokuvamaailma on tästäkin antanut aivan väärän kuvan.
– Toinen elämäntapa joka on käsittääkseni ollut suomessakin käytössä, oli sellainen jossa kylä eli yhtenä asutusryppäänä aitojen suojassa ja oli tavallaan yhtä perhettä kaikki. Seksi oli aikalailla vapaata kaikkien kesken.

Mitä tällä sitten ajettiin takaa? Ensinnäkin se korosti yhteenkuuluvuutta ja toisekseen se takasi kaikkien lasten tasapuolisen kohtelun niin ravinnon kuin suojankin suhteen, kukaan mies kun ei tiennyt kuka lapsista oli oikeasti hänen. Yksikään mies ei myöskään joutunut ulkopuoliseksi tai silmätikuksi jos ei voinut saada lapsia, tuota kun ei mistään voinut tietää. Suomenkin alueella tämä muuttui kylien suuretessa pikkuhiljaa monogamisempaan suuntaan, seksi oli vapaata enää vain suurempien juhlien kuten kekrin ja ukonvakkojen aikaan. Ehkä juuri siksi koska ne olivat osa pakanallista elämäntapaa, juominen ja seksi lasketaan kristillisessä piirissä irstailuksi?.

Mielenkiintoista olisi saada jotain faktatietoa, siitä kuinka paljon tapojen muuttumiseen on vaikuttanut:
a) Asumismuoto ja -paikka
b) Uskonnon/maailmankatsomuksen antamat elämänohjeet
c) Sukupuolitautien pelko ja leviämistavan tuntemus

27elo/15

Maarianheinä

Sadonkorjuun aika on tullut ja vapaina hetkinä Maarianheinästä (Hierochloë sp, sukua Amerikan intiaanien pyhälle Sweet Grass:ille) syntyy tuoksuvia lettejä.

Heinät ovat villinä kasvanutta luonnonheinää jota Kukkavuoren mailla paikoittain esiintyy, ja siten ihan aitoa luonnontuotetta.

Viljelyssä olevaa lapista tullutta kantaa tulee ehkä myöhemmin myyntiin myös.

Kuivatun heinän tuoksu kestää kuukausista useampaan vuoteen ja se sopii vaatekaappiin tai muualle raikastimeksi sekä tuoksukkeena poltettavaksi erilaisissa seremonioissa. Poltettaessa syntyvä savu ja heinän tuoksu yleensäkin liitetään läheisesti ylisen pyhien voimien kutsumiseen ja niiden kanssa kommunikointiin. Heinän nimi juontaa juurensa legendaan jonka mukaan neitsyt Maaria sijasi Jeesus-lapsen vuoteen näiden heinien päälle.

Lettien pituus vaihtelee 20 ja 60 cm välillä ja leveys sentistä neljään. Hinnat 5 – 20€ koosta riippuen. Kuvia ja muuta tarkempaa tietoa tulee kaupan puolelle lähiaikoina.

15huhti/15

Samanismia lukiolaisille?

Tänään tilan isäntä (minä) teki ison harppauksen kaapista tulossa ja kävi pitämässä tunnin suomalaisesta muinaisuskosta Jämsän lukiossa. Henkilökohtaisten taipumusten vuoksi puolet materiaalista käsitteli suomalaista samanismia.

Hiukan oli hiljaista porukkaa, mutta materiaalin kanssa sattui hienosti ja 45 minuuuttia tuli käytettyä aika lailla tarkkaan. Viimeisen kysymyksen (kaikkiaan kai numero kaksi) kanssa mentiin puolisen minuuttia yliajalle.